Wednesday, August 23, 2006

Kerneprocesser i DR FRIHED

Fin illustration af kerneprocesserne i DR FRIHED. Ret den til og smid den på nettet så vi kan få kommentarer.... (Og få den omsat af designerne på sjakket....:-)

Lad os understrege begrebet “incitament” – med det kan vi bedre favne vores to opgaver: “Hvordan kan DR få gang i spil”” og “Hvordan kan et cluster opbygges som DR kan være en del af?”: Pointen er: DR DRIHED skal give spilvirksomhederne incitement til at blive innovative på DRs vegne (fx microgames fremfor aaa, eller læringspil fremfor ren underholdning, eller tv-content-baserede spil fremfor rene 3D, eller.... mao undgå skyklapperne)

Lige et par kommentarer til jeres tegning:
DR FRIHED skal i forhold til spilvirksomhederne have processer
  1. Synliggøre DRs ressourcer gælder begge veje: Både til spilmiljøet og spil-miljøets behov til DR (formål: inspiration og vidensopsamling)
  2. Der mangler en vigtig kerneproces i forlængelse af 1): Broker udveksling af ydelser og ressourcer (fx jura, rettigheder, content, etc) - ting som er præcise ydelser og ikke er bundet op på fælles konceptudvikling (hvoraf opstår nye ydelsesbehov).
  3. Idéudvikle i miljøet og sm med spilvirksomhederne (formål: Opnå viden om spiludvikling, Skabe nye spil; Skabe viden hos spilvirksomehderne om DRs behov)
  4. Demo: Er processen ikke nærmere: Finansiere/medfinansiere demoer?? (og i den forbindelse er der et meget vigtigt formål: Skabe et incitament hos spilvirksomhederne for at tænke og producere spil, der er velegnede til DR (og ikke kun spilvirksomhedernes eget spikkoncept om fx et aaa-spil indenfor ét interesseområde)) (Og demoer her er ikke 10 mio spilbare 3D demoer, men ???)
  5. Herfter mangler der igen en vigtig kerneproces: Screene og beslutte projekter baseret på demoer.
  6. Co-finansiere projekter (en underaktivitet her er at skabe forbindelser til andre co-finansiører i Public Broadcast-feltet i Norden og Europa). Her er en vigtig diskussion den om den spilbare demo: Hvis en del af finansieringsarbejdet for virksomheden er at få lavet en spilbar demo, hvordan sikrer DR sig så at der bliver lavet noget DR kan bruge uanset om spilvirksomheden lykkedes med at skaffe finansiering til den?). (En vigtig kompetence i denne proces er i øvrigt den juridiske.)
  7. Teste spil undervejs i produktionen (og opsamling af brugerdata!)
  8. Publicere til DRs platform
  9. Markedsføring: Skal DR-FRIHED stå for det, eller DR via sine kanaler? Eller rettere: Hvilke dele af dette skal DR FRIHED evt stå for (de skal jo fx næppe producere reklamerne til TV).
Det er nok flere kerneprocesser.
I har endvidere allerede nogle særlige processer knyttet til at DR FRIHED kan fungere som partner i et fysisk miljø – igen tænk incitament: Hvad skal der til for at få spilvirksomhederne til at udvikle på vegne af DR og ikke bare i deres egen verdensforståelse?

Disse processer skal vi i dag have pinnet ud i konkrete aktiviteter nødvendige aktiver og systemer (herunder ikek mindst hvilke mandat DR FRIHED har også rent økonomisk – gerne over tid (mao: DR FRIHEDS råderum over penge kan stige med succeserne). Og herefter bygge et budget op for hvad det koster at have disse aktiviteter.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home