Wednesday, August 23, 2006

Data omkring medieforbrug mv.

Nogle grundlæggende tal, som I skal visualisere (Hvis I ikke allerede har alle tal (Manuel?) kan I nok få tallene fra DR (tal med Christina eller Thomas om at få dem fra DRs analyseafd.)
- Udvikling i brug af spil vs traditionelle medier - over tid og i forskellige segmenter, de sidste 5 år og projections 10 år frem (hours spent)
- Brugen af DRs spil: Hvor mange brugere af Hundespillet, Mujaffa, etc.
- Det kunne være interessant at lave ekstrapoleringer fra hvor mange penge DR i dag investerer i fx P2 eller DR2 i forhold til seer-timer og samlet share af radio/tv, overfor fx ungdomssegmentets timeforbrug af timer på spil, hvor I sammen med Bo kan komme med rimelige gæt på hvor stor share af "spil-timer" DR med en vis rimelighed kunne sigte efter (fx om 5-10 år).
- Tal på forskellige typer spil. Fx online games: En type spil, ikke mindst MMORPGs som det er oplagt at DR kunne involvere sig i. Se fx Edward Castronovas ret provokerende bog: Synthetic Worlds: The Business and Culture of Online Games.
- Udvikling i antal danske spilvirksomheder og spil-udviklere (herunder de nye fra de nye uddannelser).
- Kvalificerede overvejelser over spil-forbrugets forholden sig til den store vækst i forbruget af pull-medier (på bekostning af push) – som jo afspejles i DRs øvrige digitale satsninger (online, podcasts, etc.) og som er diskuteret selv i EBU-systemet (se fx denne på EBUs hjemmeside).
- Kunne I få feedback fra BBCs The Creative Archive Team, BC4 D1, omkring hvordan folk bruger deres digital nyhedsarkiv: se dette link. Er der fx spilfolk der bruger det til microgames? Det er nok for tidligt til at se en egentlig udvikling, men eksempler.
- Tal fra andre digitale netværksprojekter: Få tal på tilstrømning af bruger-content på fx current.tv, wikipedia, – og selvfølgeligt de forskellige portaler for microgames, hvor folk lægger deres spil op.
- Overvej andre relevante tal, fx er det ret interessant at "multitasking" (samtidigt forbrug af spil og tv, computer og radio, etc. ) bliver mere og mere udbredt, hvilket giver super interessante muligheder for direkte links mellem spil og tv og content-deling på tvlrs af platforme.
- Tal på Long-tail logikken: Hele online og microgames miljøet udfordrer den sædvanlige "big hit"- logik. Se fx denne artikel i Economist om Yahoos nye chef: Nogle af pointerne herfra, som i høj grad er relevante: "Many small audiences are as good for advertisers as few large audiences, and indeed may be better. This has huge implications for content, turning it into one long continuum—from professional to amateur, from blockbuster to subculture niche." "Exchanges become necessary because people need help navigating around this huge continuum of content. .... you get large by allowing the many and small to gather on your lawn.”, osv.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home